لنت ترمز خودرو و زمان تعویض آن

لنت ترمز خودرو

همانطور که در هر خودرو سیستم پیشرانه وظیفه افزایش سرعت خودرو را بر عهده دارد سیستم ترمز خودرو نیز وظیفه باز دارندگی خودرو و کمک به توقف خودرو را دارد. به زبان ساده،سیستم ترمز خودرو ها معمولا هیدرولیکی بوده و با فشار پا روی پدال، روغن ترمز این فشار را به پشت لنت ترمز خودرو انتقال می دهد و باعث ایجاد اصطکاک با کاسه چرخ یا دیسک ترمز می شود و خودرو را کم کم از حرکت باز میدارند. در تکنولوژی های قدیمی از سیستم کاسه ای برای ترمز ها استفاده می شد اما با پیشرفت تکنولوژی این سیستم جای خود را به دیسک های ترمز داد. در ادامه به تفاوت های این دو اشاره مختصری می کنیم.

تفاوت ترمز های دیسکی و کاسه ای:

سیستم کاسه ای به ترمز هایی گفته می شود که درون یک درام یا کاسه تمامی متعلقات ترمز قرار دارند و با افزایش فشار توسط روغن دو لنت یا کفشک درون این کاسه ترمز به دیواره های درونی درام فشار می آورند و خودرو را از حرکت باز می دارند. این سیستم بسیار تکنولوژی قدیمی ای دارد و رفته رفته از سال 1970 میلادی جای خودرا به ترمز های دیسکی داد اما به این دلیل که هزینه تولید بسیار پایینی دارند هنوز منسوخ نشده و به کار می روند. در ترمز های دیسکی، فشار وارده از پدال به قطعاتی به نام کلیپر ترمز فشار وارد آورده که لنت ها روی آن سوارند. لنت ها فشار وارده را به روتور یا دیسک منتقل می کنند و این صفحه دار که از بین دو لنت می چرخد را از حرکت باز میدارند.

در هردوی این سیتم ها پس از مدتی باید لنت ها تعویض گردند و نشانه های زیر به نزدیک شدن زمان تعویض لنت دلالت دارند:

1.کشیدن فرمان به یک سمت خاص در زمان ترمز گیری:

این نشانه معمولا فقط برای تمام شدن لنت نیست اما در مواقعی که خودرو همیشه به یک طرف متمایل میشود میتواند خبر از تمام شدن لنت در همان سمت بدهد.

2.روشن شدن چراغ ترمز خودرو:

یکی از دلایلی که باعث روشن شدن چراغ ترمز می شود تمام شدن لنت هاست چرا که در سیستم های دیسکی در سیستم ترمز جریان الکتریکی وجود دارد که با تمام شدن لنت ها جریان با دیسک بر قرار شده و باعث هشدار در چراغ مربوطه می شوند.

3.پایین آمدن سطح روغن ترمز:

در برخی موارد این نشانه می تواند حاکی از تمام شدن لنت باشد به این دلیل که با سایش مواد روی لنت روغن ترمز بیشتری در سیستم هیدرولیکی به پشت لنت ها وارد می شود و باعث پایین آمدن این روغن در مخزن آن می شود.

4.لرزش پدال ترمز زیر پای راننده:

یکی از دلایل این امر ممکن است تمام شدن لنت باشد.چرا که با به پایان رسیدن لنت قسمت های فلزی باقی مانده با سطح روتور یا کاسه ترمز تماس پیدا میکنند و لرزش تولید شده را به پای راننده انتقال می دهند.

5.شنیدن صدای نا هنجار از سمت چرخ ها:

این صدا ممکن است دلایل دیگری از جمله خرابی بلبرینگ چرخ داشته باشد ولی ممکن است شانه تمام شدن لنت و درگیر شدن قسمت های فلزی بایکدیگر باشد.

با مشاهده هر یک از نشانه های ذکر شده حتما به تعویض لنت اقدام فرمایید چرا که لنت کهنه به قسمت های دیگر فشار وارد کرده و آن هارا از بین می برد.پس با تعویض به موقع لنت از هزینه های بالاتر سرویس کامل این سیتم جلوگیری می کنید.بر خلاف برخی قطعات مصرفی خودرو که عمر آنها طبق مسافت طی شده محاسبه می شود لنت ها عمر مشخصی ندارند و بیشتر به نحوه رانندگی و مسیر های تردد خودرو دارند.با این حال پیشنهاد می شود برای بررسی سلامت لنت ها،برای لنت های جلو پس از طی مسافت هر 20 الی 30 هزار کیلومتر و برای لنت های عقب هر 70 الی 100 هزار کیلومتر اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *