ESP در خودرو و کاربرد آن

ESP در خودرو

در دنیای خودروها هر روزه آپشن های جدیدی برای ایمنی و رفاه بیشتر ابداع و نصب می گردند. یکی از این آپشن ها که اولین بار در حدود سال 1987 میلادی توسط مهندسین دایملر در خودرو های بنز و بی ام و به کار رفت آپشن ESP یا Electronic stability program  که صنعت خودرو سازی را متحول کرد و تصادفات جاده ای را تا یک سوم کاهش داد. این افزونه هم اکنون در اکثر خودرو ها به کار می رود و با نام های دیگری از قبیل ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی و DSC یا کنترل داینامیک پایداری شناخته می شود. این آپشن در مواقع لغزش خودرو با کنترل فرمان و ترمز ها به راننده کمک می کند تا از مسیر منحرف نشود و از سر خوردن بیشتر خودرو در جاده جلوگیری میکند. اگر بخواهیم انحرافات خودرو را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم، کم فرمانی و بیش فرمانی از رایج ترین اتفاقاتی است که برای رانندگان در جاده پیش می آیند و به زبان ساده تر سیستم کنترل پایداری خودرو ها با اصلاح وضعیت و بازیابی مسیر در این مواقع کمک شایانی به کنترل خودرو می کنند.

ESP در خودرو و بیش فرمانی یا Oversteer :

این پدیده دلایل فیزیکی زیادی دارد اما برای توضیح ساده تر زمانی اتفاق می افتد که راننده بیش از مقداری که به خودرو فرمان می دهد، خودرو می چرخد. این پدیده در خودرو های دیفرانسیل عقب بیشتر اتفاق می افتد چرا که وزن خودرو به عقب متمایل است و با انحراف فرمان به یک سمت نیروی چرخش خودرو را دو چندان میکند. سیستم ESP در این مواقع با اعمال ترمز به چرخ مخالف مرکز پیچ، باعث چرخش خودرو حول آن چرخ می شود و خودرو را به مسیر قبل متمایل می کند.

کم فرمانی یا Understeer :

این پدیده در مقابل پدیده قبلی وجود دارد و زمانی پیش می آید که راننده به یک سمت فرمان می دهد اما اتومبیل کمتر از مقدار مطلوب می چرخد و خودرو به سمت شانه خارجی پیچ منحرف می شود. همانطور که مشخص است در خودرو های دیفرانسیل جلو این اتفاق رایج تر است و سیستم کنترل پایداری با اعمال ترمز کنترل شده به چرخ عقب داخل پیچ باعث چرخش خودرو حول آن نقطه می شود و خودرو را به مسیر اصلی متمایل تر می کند.

عملکرد سیستم ESP بسیار پیچیده تر از شکل توضیح داده شده در این مقاله است به گونه ای که تقریبا در هر ثانیه این سیستم 25 مرتبه وضعیت خودرو را در کامپیوتر خودرو آنالیز می کند و برای پاسخ هر چه بهتر محاسبات پیچیده بر روی نیروهای وارده بر اتومبیل انجام می دهد. این سیستم ممکن است در هر خودرو سازی به یک نام خوانده شود اما شکل آن تقریبا روی تمامی صفحات کیلومتر خودرو با شکل یک خودروی در حال لغزش نمایش داده می شود و به دلیل اینکه این سیستم یکی از آپشن های حیاتی به شمار می رود، کلید روشن و خاموش کردن آن در یک قسمت در دسترس تعبیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *